Өлең, жыр, ақындар

Білім беру барысында сыни тұрғыдан ойлау маңыздылығы

Базарбаева Гүлфайруз Талғатқызы
Назарбаев Зияткерлік мектебі

АННОТАЦИЯ

«Сыни тұрғыдан ойлау» терминін естігенде біз әдетте қателерді табуға бағытталған ойлауды елестетеміз, мысалы, мәтіндерден, адамдардың іс-әрекеттеріндегі, әңгімелердегі және т.б. Сыни тұрғыдан ойлаудың бұрын елімізде дамымағандықтан оқу үрдісіне енбеген. Сыни тұрғыдан ойлау қателерді табуды білдірмейді, тіпті олармен айналысса да. Оның мәні дұрыс, дәлелденген және ақиқат, яғни сенімді және пайдалы нәрсені табу.

Түйін сөздер: сыни тұрғыдан ойлау, сыни тұрғыдан ойлау стратегиялары, мұғалім, оқу мақсаттары

Сипаттамалар немесе сыни тұрғыдан ойлау дегеніміз не?

Жоғарыда атап өткеніміздей, соңғы жылдары білім беруде сыни тұрғыдан ойлауға көңіл бөлінуде. Тек білу жеткіліксіз, енді жаңа білім алу жеткіліксіз. Сонымен бірге, біз нені зерттеп жатырмыз, бізді қоршаған не, ғылымда немесе техникада болсын, сонымен қатар күнделікті өмірде де осыған байланысты белгілі бір ұстанымдарды түсіну және қабылдау қажет.

«Сыни тұрғыдан ойлау шындықты іздеудегі басқа мүмкіндіктерге ашықтықта көрінеді, догма бұрыннан қол жеткізілген шындықты талап етпейтін кезде ... Сыни тұрғыдан ойлауда шартты өзіндік дәлелдеу (иллюзиялар мен соқырлық) асып түседі; сыни көзқарас өзінің сыни санасы мен терминологиясын үнемі дамытып отырады, сыни (ұмытылмас, шығармашылық, шифрды шешу) субъективтілік ешқашан қандай да бір (кодталған) жүйемен «қызықты» болмайды, т.б. [5, б. 188]. Жоғарыда келтірілген анықтама сыни тұрғыдан ойлаудың мәнін қысқаша көрсетеді.

Н.Козарова және Д.Гуничшова [3, б. 8] деп жазады: «Сыни тұрғыдан ойлай білу – жақсы өмірге апарар жол. Сыни тұрғыдан ойлау қабілетін меңгеру үшін тиімді оқыту адамға табысты өмір сүруге жақсы мүмкіндік береді, бұл өмір бойы білім алу немесе білім алу қажеттілігі туралы құжаттардағы негізгі тезистерде айтылған.

Бұл мақалада назар аудару тұрғысынан бізді педагогикалық көзқарастар қызықтырады. H. Grecmanova [7, б. 7] сыни тұрғыдан ойлау «жаңа ақпаратты мұқият бағалау және оны әртүрлі көзқарастардан сыни тұрғыдан қарастыру, пайымдаулар қалыптастыру, жаңа идеялар мен ақпараттың өз қажеттіліктеріне сәйкестігін бағалау қабілеті» деп көрсетеді.

П.Гавора [1, б. 7] сыни тұрғыдан ойлау «оқушыға үстірт білімнен терең білім алуға көшуге, контекстті ашуға, оқу бағдарламасын түсінуге және өз бетінше қорытынды жасауға көмектесетін құрал» деген пікірде.

Жоғарыда айтылғандардан шығатыны, сыни тұрғыдан ойлау оқытудың мақсаты, сонымен бірге оқытудың тиімді әдісі.

А.Петрасова бірнеше авторлардың пікірлеріне сүйене отырып, «сыншыл ойшылдың» кейбір маңызды қасиеттерін тұжырымдаған:

– қызығушылық танытады және үнемі жаңа сұрақтар құрастырады;

– басқалардың дәлелдері мен дәлелдерін бағалайды, бірақ егер олар қате болса, оларды қабылдамау қиын емес;

– дәлелдемелерді іздейді және соның негізінде шешім қабылдайды;

– мүмкіндігінше көп ақпарат алуға негізделген пайымдаулар жасайды және үнемі көбірек іздейді;

–  жаңа шешімдерді табуға мүдделі,

– басқаларды мұқият тыңдайды және оларға кері байланыс береді;

– ол үшін сыни тұрғыдан ойлау өзін-өзі бағалаудың ұзақ процесі;

– фактілер мен пікірлерді ажыратады және т.б. [6, б. 8].

Сыни тұрғыдан ойлауға қолдау қажет

1. Оқушылардың сыни тұрғыдан ойлауы үшін оларға жеткілікті уақыт, әсіресе мүмкіндік беру керек.

2. Оқушыларды ойлауға «кісенделуге» болмайды, олардың өз пікірін айтуға, еркін ойлауға, өз ойын жеткізуге мүмкіндіктері жеткілікті болуы керек.

3. Мұғалім оқушыларды мазақ етпей, керісінше олардың әртүрлі ойларын, пікірлерін қабылдауы керек.

4. Мұғалім оқушыларды белсенділікке, оқу процесіне белсенді қатысуға ынталандыратын іс-әрекеттерді іздейді және ұйымдастырады.

5. Оқушылардың бір-біріне күлмейтіндей жағдай жасау мұғалім үшін маңызды рөл.

6. Мұғалім әрбір оқушыға сенім артады, әрбір оқушының шығармашылық және сыни тұрғыдан ойлауға және шынайы және сыни пікір қалыптастыруға қабілетті екеніне сенеді.

7. Мұғалім оқушылардың сыни тұрғыдан ойлауын бағалайды деп күтілуде.

Н. Козарованың сөздері [2, б. 53] сыни тұрғыдан ойлау және оның қалаулары үшін маңызды болып табылады: «Өзін-өзі реттеуді дамыту негізінен сыни тұрғыдан ойлаумен байланысты тұлғаны, ерікті қасиеттер мен эмоцияларды дамытатын стратегия, мысалы: қызығушылықтар шеңберін кеңейту, ынталандыру және жақсы хабардар болу қажеттілігін ынталандыру, өз пайымдауларына сенімді нығайту, әртүрлі дүниетанымдарға ашықтық, әртүрлі баламаларды қарастыруға дайын болу, эгоцентристік тенденцияларды, алдын ала пікірлерді, өз ойлауындағы логикалық кемшіліктерді тануға дайын болу, өз ұстанымын қайта қарауға дайын болу, сонымен қатар метатанымдық дағдыларды дамыту, өзіндік ойлау процестерін түзету, эмоцияларды, когнитивтік қысқартуларды өз бетінше анықтау».

Білімге қатысты сыни тұрғыдан ойлау оқушыларды түсініп оқуға бағыттау керек дегенді білдіреді. Әдебиетте «болжамды ойлау» термині сыни тұрғыдан ойлаудың синонимі ретінде де қолданылады. Дегенмен, сыни ойлау мен креативті ойлаудың айырмашылығы бар: сыни тұрғыдан ойлау ең алдымен аналитикалық, шығармашылық ойлау.

А.Смит [8, б. 491–511] The Elementary Scholl Journal журналында сыни ойлаудың  маңыздылығы туралы мақала жариялады, онда ол келесіні ұсынды.

Сыни тұрғыдан ойлаудан оқушылар не алады:

– олар креативті және шытырманшыл болады, еркін ойлайды,

– инновациялық шешімдерді ж қабылдай алады,

– ойлау қабілеттерін талдап, бағалай алады;

Олар стратегиялық ойлауды және жоспарлауды үйренеді.

Сыни тұрғыдан ойлау оларға мүмкіндік береді:

– өз ойын және мінез-құлқын ойлау және бағалау;

– негізделген шешімдер қабылдау;

– оқу бағдарламасының мақсаттарын шешу үшін (жеке және ұжымдық) қадамдар жасау.

Мұғалімдер оқушылардың сыни тұрғыдан ойлау қабілеттерін дамытуға көмектесуі керек:

– оқушыларға қолдау көрсету үшін олардың жақсы білімі болуы керек;

– олар студенттердің қиындықтарына ашық болуы керек;

– оқушыларды сыни тұрғыдан ойлауға баулу;

– мұғалімдер осы процестерге қатысуы керек және сабақтан тыс іс-шаралар пайдаланылуы мүмкін немесе пайдаланылмауы мүмкін;

– тәрбиешілер сыныптан келетін дауыстарды тыңдауға және ақпарат жинаудың бастапқы нүктесі ретінде оқушылардың жеке тәжірибесін пайдалануға дайын болуы керек;

– студенттерді бар нанымдарға, құрылымдарға және тәжірибелерге «сұрақ қоюға» ынталандыру;

– «қалай істеу керек» тәсілінен аулақ болмау,

– оқушыларды басқалардың сезіміне сезімтал болуға тәрбиелеу;

– студенттерге жоспарлауға, өңдеуге және қарым-қатынас жасауға уақыт беру;

– оқушылар қауіпсіз жұмыс істей алатындай, бірлесіп жұмыс істей алатын және ортақ жауапкершіліктің шығармашылық түрлерін дамытатындай сабақтарды құрылымдау;

– Оқушыларды сыни қадамдар жасауға ынталандыру.

Оқушылар сыни тұрғыдан ойлауға және сыни әрекетке үйренеді, егер:

– студенттерді ақпаратты талдау мен бағалауға жауапкершілікпен қарауға үйрету;

– оқушыларды талдаулары, бағалаулары және әрекеттері бойынша бір-біріне кері байланыс беруге үйрету;

– өзара жорамалдарға күмән туғызу қаупінсіз;

– альтернативті шешімдерді әзірлеу және оларды немесе сыни тұрғыдан сезімтал көзқарастарды қабылдау;

– сыни әдістерді үйрену үшін басқалармен жұмыс істеуге деген сенімді дамыту.

Н. Козарова және Ю. Комора [4, б. 1701] біздің көпшілігіміз тиімді үйрене алмайтынымызды айтады. Мектептер білім берудің осы аспектісіне назар аударуы керек, өйткені оқу және оқып жатқанды сыни бағалау қабілеті маңызды ғана емес, сонымен қатар тиімді. Оқушыларға барлығын жаттап алудың қажеті жоқ, ойлауды үйрену маңызды. Басқаша айтқанда: оқушының жадында не қалуы керек және оның ойына не қоса алатынын есте сақтаңыз. Бұл сыни тұрғыдан ойлау теориясына да қатысты.

Сыни тұрғыдан ойлау стратегиялары

Стратегияның басында сыни тұрғыдан ойлаудың өскіндері мектепке дейінгі жаста да тамыр жая алатынын атап өтеміз. Бұл кезеңдегі балаларда бақылауға негізделген көптеген сұрақтар туындайды, мысалы: «Дөңгелектер неге айналады?», «Неліктен қар ақ?», «Неге машиналар әртүрлі түсті?» Сонымен қатар өз ойыңызға сүйеніп, мысалы: «Неге ит үреді, ал мысық үрмейді?», «Неге құс ұшқанда құламайды?» және т.б. Мұндай жағдайларда ата-аналарға балаларға шыдамдылықпен түсіндіруді, оларды тәрбиелеуді және т.б. беруге кеңес береміз. Дегенмен, сыни тұрғыдан ойлау басқа да түсініктерді береді. Түсіндірмес бұрын балаңызға: «Сіз қалай ойлайсыз...», «Бұл туралы сөйлесейік...» т.б. сияқты сұрақтар қойыңыз. Содан кейін бала аналитикалық ойлауды бастайды, әрине, жасына сәйкес, біз оның ойлауын ынталандырамыз, ол өзінің бақылау қабілетін одан әрі дамытады және т.б. Ата-ана немесе балабақша тәрбиешісі баланың ой-өрісін бақылап, бағыт-бағдар беріп, оның қызығуына қажетті сәтте жауап береді.

Бақылау, салыстыру және қорытынды жасау сыни ойлауды дамытудың негізгі стратегияларының бірі болып табылады. Оны барлық пәндерде қолдануға болады, бұл стратегияны жүзеге асыру және қолдану қиын емес. Ол мұғалімнен ойланып, оқушыларға әртүрлі «арандатушы сұрақтар» дайындауды талап етеді.

Сократтық семинарлар. Мұғалім оқушыларға оқу және талқылауға дайындалу үшін мәтіндерді таңдап, тағайындайды. Пікірталас басталады, содан кейін іс-әрекетті оқушылар қабылдайды, олар тыңдайды, жауап береді, түсіндіреді, талқылайды, дәлелдейді, осылайша олар өз ойларын іс жүзінде үйренеді және «шығарады». Осы талқылаудан олар белгілі бір қорытындыға келеді. Әрине, бұл әрқашан толық дұрыс бола бермеуі мүмкін, әйтпесе біз оны өте идеализациялаған болар едік. Студенттердің ойлауды, салыстыруды және болып жатқан жағдайды неғұрлым күрделі түсінуге үйренуі маңызды. Оқытушы кеңес беруге, бағыт-бағдар беруге дайын екенін қосамыз.

Модельдеу. Білім беруде жағдаяттық, кездейсоқ, кезеңдік сияқты ойындарды да қолданамыз. Модельдеу – бұл ойын. Бұл мұғалімнің студенттерде сыни ойлауды тудыратын модельдеуді қалай дайындайтынында, яғни студенттер өздері тексеретін немесе жоққа шығаратын белгілі бір «гипотезалармен» жұмыс істейді. Оқушылар қабылдайды және осылайша сыни тұрғыдан ойлауға үйренеді.

Шығармашылықты ынталандыру. Сыни және креативті ойлауды жоғарыда айттық. Оқушылардың аналитикалық ойлауына жетелейтін және қолдайтын тақырыптар мен тапсырмаларды таңдау қажет. Талдау сыни тұрғыдан ойлаудың мәні болып табылатын пайымдауға, салыстыруға, қайта бағалауға және т.б.

Салыстыру және қарама-қарсы қою – бұл стратегия арқылы біз студенттерге нені зерттейтінін, не оқығанын, не туралы айтатынын және т.б. салыстыруға көмектесеміз. Әрине, бұл оқушының айналасында болып жатқан барлық нәрсені салыстыру туралы емес, оған лайық салалар туралы, мысалы, журналдардағы мақалалар, әдеби шығармаларды талдау, сыныптастардың пікірлері және т.б.

Әдеби немесе оқу үйірмесі. Оқушылар қызығушылықтарына қарай оқитын кітаптарды таңдап, оқығаннан кейін бір-бірімен талқылайды. Бұл пікірталастар студенттерді ынталандырады, пікір алмасу оқу, тыңдау туралы тереңірек ойлануға әкеледі және осылайша белгілі нәрсені неғұрлым толық қабылдауға ықпал етеді.

Әдіс ретінде талқылау көптеген жылдар бойы белгілі. Бұл сыни тұрғыдан ойлауға итермелейді, өйткені оқушылар бір-бірімен белсенді түрде талқылап, үйренеді. Олар талқылау үшін айтысуы керек. Мұндай талқылаулар өте пайдалы, өйткені дайындықтың өзінен басқа, тыңдау, құрметтеу және дәлелдеу керек «пікірлер қайшылығы» да бар.

Өзара оқыту. Оның мәні төрт адамнан тұратын топ құруда жатыр. Топта әр оқушының өзіндік рөлі бар: «нәтиже» мәтіндерді таңдайды, оқуға, түсініктеме беруге материал дайындайды, т.б., «сұрақ қоюшы» (сұрақ жасаушы) басқа топ мүшелеріне сұрақтар дайындайды, «түсіндіруші» сұрақтарға жауап береді, түсіндіреді. басқалар; «Болжаушы» айтылған нәрсеге қатысты позицияны ұстанады, бағалайды және одан әрі әрекеттерге ұсыныстар жасайды. Топтағы оқушылардың рөлдері өзгереді, сондықтан әркім әртүрлі рөлдерді ойнайды. Бұл әдістің бірнеше нұсқасы болуы мүмкін, мысалы, оқушылар саны бойынша, бірақ топтар тұтастай алғанда жеке тапсырмаларды орындай алады – жалпылау, сұрақ қою, түсіндіру, болжау.

Ашық сұрақтар. Мектептерде жиі кездесетін сұрақ – мұғалім бір дұрыс жауапты күтеді. Жабық сұрақтардан басқа - әдетте қысқа жауаппен немесе жауап «иә/жоқ» болғандықтан, сұрақтар жаңғырығы - жауаптар тудырады, басқа сұрақтарды «қоздырады», әртүрлі бағытта болуы мүмкін аналитикалық сұрақтар (себеп-салдар, әрекеттер, нақтылау және т.б.), - жауаптар түсіндірме болып табылады, ашық сұрақтар бірнеше жауап беру мүмкіндігіне ие және сонымен бірге басқа сұрақтарды тудырады. Мектеп жылдарын еске түсірейікші, «Мұндай ойлар қайдан келді?», «Сенің ойыңа бұл қалай келді?», «Сен мүлде қателесесің, ойлан» деген жауаптарымызға мұғалімнің реакциясын мектепте қанша рет естідік. сен не айтып тұрсың!» және т.б. Сыни тұрғыдан ойлауды қолдау мен дамытудың орнына оны жеңу басым болды.

Сыни тұрғыдан ойлау стратегияларын қолданудың қысқаша нұсқалары ғана берілген. Шын мәнінде, көптеген әдістер немесе стратегиялар бар және мұғалімнің шығармашылық қабілеті олардың шығармашылық және сыни ойлауды қалай оятып, дамытуға болатынын анықтайды. Сыни тұрғыдан ойлау және оны оқу-тәрбие үрдісінде жүзеге асыру көп күш-жігерді қажет етпейді. Мұғалімдерді дайындау қиынырақ. Мұғалім «оқушыларға дайын пәнді бермей, оқушылар білімді өзінің ақыл-ой әрекетімен аяқтау керек» дегенді мұқият қарастыруы керек. Сыни тұрғыдан ойлауды «салыстыру, дұрыс процедураны табу, белгілі шындыққа көбірек тәсілдерді табу және т.б. олар дұрыс білімге келді».

Сыни тұрғыдан ойлауды сипаттайтын әдебиеттер оны дамытудың бірқатар тәжірибесі мен тәсілдерін ұсынады. Пікірлерді қорытындылай келе, бұл қажет деп қорытындылаймыз:

– студенттерге ойлауға, салыстыруға және «шындықты іздеуге» кеңістік пен мүмкіндік беру;

– оқушыларға өз көзқарастарын, көзқарастарын білдіруге мүмкіндік беру;

– студенттерге өз дәлелдерін, дәлелдерін келтіруге мүмкіндік беру;

– пікірлерді, дәлелдерді қорғауға кеңістік құру.

Қорытынды

Жоғарыда айтылғандардан сыни тұрғыдан ойлау білім беруде алғашқы жылдардан ерекше назар аударуды қажет ететін сала екені анық. Бұл адамның өмірі тұрғысынан да маңызды, өйткені ол оған көмектеседі:

– әртүрлі өмірлік жағдайлардан шығу жолын бірнеше нұсқалардың бірін таңдауда табу, оған дұрыс шешім таңдауға мүмкіндік беру;

– әртүрлі көздерден алатын және, атап айтқанда, талдау және бағалай алатын ақпаратқа сезімтал болу, өйткені бұл көздерде сенімсіз ақпараттың үлкен көлемі болуы мүмкін;

– өмір әкелетін өзгерістерді сезіну, оларды қабылдап қана қоймай, сонымен бірге олар туралы адекватты бағалаушы пікірлерге ие болу, оларды қабылдау немесе тіпті қабылдамау және сәйкесінше соған сәйкес әрекет ету;

– жұмыс жүйесін ұйымдастыру, өйткені ол дұрыс және сыни ойлау негізінде жауапкершілікте жүйені бірінші орынға қойып, ұйымдастыра алады;

– басқа адамдардың мінез-құлқы мен іс-әрекетін түсіну, сондықтан сыни ойлау басқаларға эмпатияны дамытуға ықпал етеді, бұл мағынада сыни ойлау жақсы тұлғааралық қарым-қатынастарды құруға ықпал етеді;

– басқалардың ойлауына тәуелсіз болу, әрине, бұл басқаның пікірін сыйламау, бір-бірімен ақылдаспау, т.б.

Сыни тұрғыдан ойлау «сән толқыны» емес. Біздің уақытымызда, адам өте үлкен ақпаратқа ие болған кезде, адамға дұрыс емес немесе тіпті әртүрлі демагогиялық ақпаратқа ұшырамас үшін оны осы көлемде шарлауға үйрету керек.

Әдебиеттер тізімі:

1. Gavora P. Kritické think v škole alebo koľko rokov má kapitán lode // Pedagogická revue. - 1995. - Ч. 1–2, roč. 47. - С. 17-25.

2. Козарова Н. Өзін-өзі реттеу және оқу стилін таңдау // Славяндық педагогикалық зерттеулер журналы. – 2020. – Roč. 9, б. 1. - С. 52-60.

3. Козарова Н., Гунишова, Д. Стратегия розвожа критикехо мысления во вьючовани педагогикасы. – Нитра: UKF PF, 2020 ж.

4. Козарова Н., Комора, Дж. Студенттердің психикалық өкілдіктеріндегі ақпаратты құрылымдаудағы қосымша // TEM журналы. - 2020. - Т. 9. - No 4. - Б. 1697-1703.

5. Ольшовский Дж. Словник. – Прага: Вышехрад, 2018 ж.

6. Petrasová A. Využitie strategie EUR ako prostriedku eliminácie funkčnej negramotnosti rómskych žiakov. – Прешов: MPC, 2003 ж.

7. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků / H. Grecmanova [және т.б.]. – Оломоуц: Ханекс, 2000 ж.

8. Смит Дж. Сыни оқыту арқылы әлеуметтік капиталды қайтару // The Elementary School Journal. - 2000. - Т. 100. - № 5.


Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Пікірлер (0)

Пікір қалдырыңыз


Қарап көріңіз